Fes - Reisverslag uit Meknès, Marokko van Charon Schoonderbeek - WaarBenJij.nu Fes - Reisverslag uit Meknès, Marokko van Charon Schoonderbeek - WaarBenJij.nu

Fes

Door: charon

Blijf op de hoogte en volg Charon

18 September 2014 | Marokko, Meknès

Ook vandaag vertrokken we om 09:00. Gelukkig hoefde van vandaag niet ver te rijden want we bleven in Fes. Als eerste redden we naar het koninklijk paleis, helaas mochten we het alleen van de voorkant bekijken. Dus even een foto maken en weer door. We liepen een stukje door de joodse wijk ( Mellah) en weer naar de bus. Boven op de berg maakte we een fotostop, hier had je een prachtig overzicht over de hele stad Fes. Ook kon je hier goed de 3 stads delen zien ( het oude gedeelte, het nieuwe gedeelte en het echt oude centrum, de medina) Vanuit hier redden we door naar een mozaik werkplaats, hier maakte de mensen potten, schalen, enz en beschilderde dit of bewerkte het met mozaik.

Begin van de middag even een koffiestop, bovenop een daktterras, ook hier weer een mooie uitzicht. Na de koffiestop reden we door naar de medina. Hier verlieten we voor 4 uur de bus, om door de smalle straatjes en steegjes van de medina te wandelen. We begonnen bij een oude Koran school. Even door het gebouw gelopen en weer verder.. het is geweldig om door al die smalle steegjes te lopen met al die geuren, kleuren en stalletjes. Ze verkopen er vanalles.. groente, fruit, kruiden, vlees - levend en dood, of half dood! Maar ook kleding, leer, wol enz. We zijn op een dakterras geklommen om de leerlooierijen te bekijken, die al van een kilometer aftand te ruiken zijn. Het stinkt zo erg dat je bij binnenkomst al een munt blaadje krijgt om onder je neus te houden. Maar het is wel mooi om te zien, het zal je baan maar zijn ! Natuurlijk even in de leershops gekeken en weer door.. Na heel wat straatjes en steegjes gezien te hebben stopten we voor de lunch. De meeste van ons probeerde Pastilla, waaronder ik, een heerlijk Marokaans recepten van filodeeg,kip,amandelen,safraan en diverse kruiden. En bovenop kaneel en suiker. Echt heerlijk. Na de lunch struinde we weer door, door de straatjes. Na een aantal uur hadden we het wel een beetje gezien, maar we moesten nog wel een stuk. We gingen ook nog kijken bij een herberg waar ze van marokaanse zijde, of wol oa sjaals maakte.
En na 4 wandelen kwamen we eindelijk weer terug bij de bus. Terug naar het hotel ! Vanavond rustig aan doen, even bij komen.
Morgen gaan we met de kamelen naar de woestijn, waar we ook zullen slapen # zin in !